0

Frågor

Har du några frågor kring din order? Din leverans? Hör av dig till hej@mrchocolate.se

Har du några frågor kring produkter eller bara någon fundering kring hur du ska komma i gång eller kanske vilken choklad som är bäst lämpad för något ändamål? Hör av dig till hej@mrchocolate.se, så hjälper vi så gott vi kan.

Köpvillkor mrchocolate.se

Har du några frågor gällande våra villkor kan du höra av dig till hej@mrchocolate.se

VIKTIG INFORMATION OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som ehandlare får behandla dina personuppgifter. 

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter på denna sida.

I korthet vi beskriva denna policy på följande sätt:
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. 
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får PostNord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Betalmetoden du använder kommer också att få information som t.ex. ditt namn.
Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. 

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på hej@mrchocolate.se.

1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när MR Chocolate bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av MR Chocolate. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. MR Chocolate har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och MR Chocolate måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser
I priserna ingår moms med på 25%, 12% eller 6% för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som MR Chocolate inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
En fraktkostnad om 79 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Faktura (endast inom Sverige)

Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder Payson för faktura och du hittar deras villkor här: https://www.payson.se. 
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats.  Det är Paysons betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Payson faktura

4.2 Kortbetalning

Vi använder Payson för säkra kortbetalningar. Läs mer om Payson här: https://www.payson.se.

4.3 Direktbetalning via internetbank.

Betalning via banken sker genom Payson. Läs mer om Payson här: https://www.payson.se

5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 2-3 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

MR Chocolate ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor 
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via epost till hej@mrchocolate.se.

9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd, oöppnad och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Som kund hos oss erbjuder MR Chocolate även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända/oöppnade produkter.

10. Reklamationer 
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via epost för vidare instruktioner. Meddela oss helst via epost hej@mrchocolate.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så att vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

11. Återbetalningar 
Återbetalning sker via den betalmetod som användes vid köpet. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer 
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på epost hej@mrchocolate.se). Vi försäkrar dig även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

Under 2018 ersattes PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information, vänligen kontakta oss på hej@mrchocolate.se.

14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via epost eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den epostadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr

Hur behandlar MR Chocolate din personliga information?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter. Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

GDPR – Dina Rättigheter
General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj 2018.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Sammanfattning av vår informationshantering
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).

Vill du beställa mot faktura så måste vår sammarbetspartner Payson ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Payson sköter kortbetalningar åt oss. Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din epostadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Hur använder vi den här informationen?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din epostadress för att kunna skicka information till dig om du har begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsbrevet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

Varför sparar vi information?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Du kan skapa ett konto på mrchocolate.se och se dina tidigare beställningar.

Ta bort din information från vår databas
Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på hej@mrchocolate.se

Vilka system hamnar dina uppgifter i?
När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa.

* WordPress och Woocommerce – Webbbutikssystemet
* Payson – om du väljer att betala med Payson
* DHL – den speditör som levererar dina produkter från oss till dig
* Binero – domän och mailhanteringssystem
* Templ.io – Lagring av databaser och själva ehandlssystemet. Hanteras via Googles Cloud-tjänst
* Klaviyo – sytem för hantering av nyhetsbrev

WordPress och Woocommerce
Vi använder ett system för vår webshop som heter Woocommerce som i sin tur använder bloggsystemet WordPress. När du lägger en beställning kommer din data att sparas i den databas på servern som WordPress och Woocommerce nyttjar. 

I beställningen finns information om vilka produkter (exempelvis stödstrumpor eller stödstrumpbyxor) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till. 

Det är via detta system som epost skickas när du lagt en order.

Payson
När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Hos MR Chocolate är det med Payson du kan göra detta. Payson har ett system där orderns innehåll syns. Det kan se ut så här:

“Choklad – 1 st – 249 – Totalt 249:-”

Har du frågor kring hur Payson behandlar din information måste du kontakta Payson direkt.

Binero
Vi använder Binero för hantering av domäner och mail. Det betyder att dina email går via och lagras hos Binero.

Templ.io
MR Chocolate använder Templ.io för att lagra databaser och själva ehandelssystem . Här kommer information kring din order och leveransadress att lagras.

Dataskyddsansvarig hos MR Chocolate
Ägaren till MR Chocolate är dataskyddsansvarig. Kontakta hej@mrchocolate.se om du vill veta mer.

Cookies
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder även Googles tjänster ”Google Analytics” och ”Google Remarketing”. Dessa tjänster använder också cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.

Information till andra aktörer
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig). 

Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

Dina rättigheter
Du har rätt att bli bortglömd/raderad. 
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter. 
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.